randRange( 0, 2 )
1 / randRange( 2, 5 )
randRange( 1, 3 )
randFromArray(["înghețată", "excursie în jurul lumii", "chitară electrică", "pereche de role", "gumă turbo", "carte", "floare", "cafea latte macchiato"])
[
"numărul de unități",
"numărul de unități",
"X"
][ INDEX ]
[
"Prețul",
"Prețul",
"Y"
][ INDEX ]
"săgeta neagră"
"săgeta verde"
Cum se schimbă Y
în timp ce X
crește?
Cum se schimbă prețul pentru o UNIT, dacă numărul lor crește ?
init({
range: [[-3, 10], [-1, 10]],
scale: [30, 30]
});
grid( [10, 10], [10, 10], {
stroke: "#ccc"
});
style({
stroke: "#888",
strokeWidth: 2,
arrows: "->"
});
path( [ [-0.5, 0], [10, 0] ] );
path( [ [0, -0.5], [0, 10] ] );
style({
stroke: BLACK,
strokeWidth: 0.9,
arrows: "->"
});
label( [ 0, 9.2 ], "\\text{" + Y_AXIS_LABEL + "}", "right");
label( [ 8.5, 0], "\\text{" + X_AXIS_LABEL + "}", "below");
style({
stroke: BLUE,
strokeWidth: 2,
arrows: "->"
});
plot( function( x ) {
return ( M ) * x + B;
}, [0, 10]);
Crește
- Crește
- Descrește
- Rămâne la fel (constant)
style({ fill: "", stroke: BLACK });
line( [ 4, 4 * M + B ], [ 7, 4 * M + B ] );
style({ stroke: GREEN });
line( [ 7, 4 * M + B ], [ 7, 7 * M + B ] );
Dacă ne uităm la grafic, observăm că atunci când x
crește, (\color{#000000}{\text{BLACK_ARROW}}
), y
crește de asemenea (\color{#40a020}{\text{GREEN_ARROW}}
).
Putem spune că panta dreptei este pozitivă, sau că variabilele depind în mod direct una de cealaltă.
În consecință, când X
crește, Y
crește de asemenea.
În consecință, când mai cumpărăm o UNIT (numărul lor crește), prețul de asemenea va crește.
1 / randRange( 2, 5 ) * -1
randRange( 6, 8 )
"săgeta neagră"
"săgeta roșie"
Descrește
style({ fill: "", stroke: "#000000" });
line( [ 4, 4 * M + B ], [ 7, 4 * M + B ] );
style({ stroke: "#ff0000" });
line( [ 7, 4 * M + B ], [ 7, 7 * M + B ] );
Dacă ne uităm la grafic, observăm că atunci când x
crește (\color{#000000}{\text{BLACK_ARROW}}
), y
descrește (\color{#ff0000}{\text{RED_ARROW}}
).
Putem spune că panta dreptei este negativă, sau că variabilele depind în mod indirect una de cealaltă.
Sau mai bine spus, când X
crește, Y
descrește.
În consecință, când mai cumpărăm o UNIT (numărul lor crește), prețul va descrește.
0
randRange( 2, 8 )
Rămâne la fel (constant)
Dacă ne uităm la grafic, observăm că atunci când x
crește, nu exită nici o schimbare pentru y
.
Putem spune că panta dreptei este zero, sau că variabilele nu au nici o legătură între ele.
În consecință, când X
crește, Y
va rămâne la fel (constant).
În consecință, când mai cumpărăm o UNIT (numărul crește), prețul va rămâne la fel.
randRange( -9, 9, 2 )
randFromArray([ POINTX, POINTY ])
(function() {
var lineStartX,
lineStartY;
if (randFromArray([ false, true ])) {
lineStartX = randFromArray([ -10, 10 ]);
lineStartY = randRange( -10, 10 );
} else {
lineStartX = randRange( -10, 10 );
lineStartY = randFromArray([ -10, 10 ]);
}
return [ lineStartX, lineStartY ];
})()
(function() {
var lineEndX = POINTX,
lineEndY = POINTY,
newXDelta,
newYDelta,
xDelta = -( LINESTART[ 0 ] - POINTX ),
yDelta = -( LINESTART[ 1 ] - POINTY );
// Reduce xDelta and yDelta until their absolute values are less than or equal
// to one.
if ( Math.abs( xDelta ) > Math.abs( yDelta ) ) {
newXDelta = xDelta > 0 ? 1 : -1;
newYDelta = yDelta * newXDelta / xDelta;
} else {
newYDelta = yDelta > 0 ? 1 : -1;
newXDelta = xDelta * newYDelta / yDelta;
}
xDelta = newXDelta;
yDelta = newYDelta;
while ( Math.abs( lineEndX ) < 10 && Math.abs( lineEndY ) < 10 ) {
lineEndX += xDelta;
lineEndY += yDelta;
}
return [ lineEndX, lineEndY ];
})()
Cât este x
când y
este POINTY
?
Cât este y
când x
este POINTX
?
graphInit({
range: 10,
scale: 20,
axisArrows: "<->",
tickStep: 2,
labelStep: 1,
});
label( [ 0, 10], "y", "below right");
label( [ 10, 0], "x", "above left");
style({ stroke: '#6495ed' });
line( LINESTART, LINEEND );
var lineStart, lineEnd;
if ( POINTX === SOLUTION ) {
lineStart = [ -10, POINTY ];
lineEnd = [ 10, POINTY ];
} else {
lineStart = [ POINTX, -10 ];
lineEnd = [ POINTX, 10 ];
}
line( lineStart, lineEnd, {
stroke: '#28ae7b',
strokeDasharray: '- '
});
Linia verde punctată arată unde y
este POINTY
.
Linia verde punctată arată unde x
este POINTX
.
Linia albastră și linia punctată verde se întâlnesc în punctul (POINTX, POINTY)
.
De aceea x
este SOLUTION
.
De aceea y
este SOLUTION
.
POINTX === SOLUTION ? 'x' : 'y' =
SOLUTION